Az optimális havi Google Ads büdzsé

Szerző: Somlóvári Attila | Google Ads Blog | 2020.10.05.

Az ideális Google Ads büdzsé

Csapjunk a közepébe:

2019 első felében valamennyi általunk kezelt Goolge Ads fiókra kiterjedő vizsgálat alapján az átlagos kattintási költség 65 Ft körül alakult. 

Abban az esetben, ha csupán néhány terméked, vagy szolgáltatásod van, amit meg szeretnél hirdetni nagyságrendileg 8-10 kampány kerül létrehozásra első körben. (Brand, RemarketingDinamikus remarketingDSAShopping, … néhány Search termékkategóriákra, ne adj’ isten 1-2 Display, hogy felkeltsük az érdeklődést, Konkurenciára kampány és még jönnek az ötletek …  szóval gyorsan összejön az a 10 kampány, mint látod, és akkor még a bétákról nem is beszéltünk.)

Számoljunk minimálisan 10 kampánnyal bátran. Induló büdzsénk legyen 300.000 Ft a magyar piacra vonatkozóan, mert azt tisztán látjuk, hogy ez alatt az összeg alatt komoly kampányokról nem beszélhetünk. 

Folytatva a matekot: Tehát kampányonként rendelkezésre áll havi 30.000 Ft, ami napi 1.000 Ft-ot jelent. A Fenti átlagos kattintási költséggel számolva egy kampányra cirka 15 kattintás jut naponta!

Tételezzük fel, hogy az „általános bőrápolás” kampányunkban van 5 hirdetéscsoport, például az alábbiak: bőrfeszesítés, narancsbőr, cellulit kezelés, cellulitisz, ránctalanítás – de még jöhet az alakformálás, zsírbontás és még sok egyéb is. – ezzel a példával az a célom, hogy lásd, hogy lehet, ami neked egy téma, azt a felhasználó oldaláról sokkal több kereséséi kategóriába – hirdetéscsoportba – kell osztani.

Ha egy kampányban van 5 hirdetéscsoport, hirdetés-csoportonként 20 db kulcsszó – márpedig annyi biztosan van a kulcsszó egyezések használata végett -, akkor kampányonként naponta 100 szóból 15-re jut 1 db kattintás, de ezt megfogalmazhatnánk úgy is, hogy minden hatodik kulcsszóra jut 1 klikkelés!!!

(Ott, ahol display kampányról beszélünk, szintén eloszlik az az összeg, csak nem kulcsszavak között, hanem például a célzások, elhelyezések… stb. között, Shopping esetében a teljes szortiment között és így történik ez valamennyi kampánytípus esetében.)

Ezek alapján feltennénk egy kérdést számodra, amit elég, ha megadnak megválaszolsz: Szerinted a havi 300.000 Ft-os Google Ads költés sok, vagy kevés a magyar piacon? *, ** Jelen esetben profi kampányépítésre gondolunk és nem sufnituning megoldásokra.

Egy analógiával élve: 

Ha felveszel egy kőművest, akit havidíjban fizetsz és napi néhány téglát adsz csak neki, akkor jó sok idő fog eltelni, mire eredményt tud majd felmutatni és a munkadíja sokba fog kerülni. Nekünk épp úgy adat kell, hogy dolgozni tudjunk, – mint ahogyan a kőművesnek tégla – különben hónapok telnek el, mire összegyűlik reprezentatív mennyiségű adat, amiből trendeket lehet kiolvasni és érdemben optimalizálni tudunk. Ilyenkor szokott a megbízó türelmetlenné válni, mert az idő megy, a munkadíj növekszik, az eredmények pedig lassan jönnek.

Megjegyzem, külföldi – export piacok esetében az induló havi büdzsé több ezer euró. Németországban egy átlagos kattintási költség 1-2 eurótól a 8-12 euróig terjedhet, de találkoztunk már 22 eurós kattintási költséggel is ezen a piacon, és még nyugatabbra ez még több lehet. Ne akard a német piacot meghódítani havi 1.000 euróval. UK-ben az ideális napi hirdetési keret egy átlagos fiók esetében 500 Eur-tól indul a Google-ös kollégáink szerint, amit a tapasztalatunk is alátámaszt.

Story, Egyszer ez az ajánlatkérés érkezett hozzánk:

„A feladat pár szóban: A költségkeret az Önök munkadíjával együtt havi legfeljebb 150000 Ft áfásan – ennyi pénzünk van erre a célra maximum. Eddig több céggel próbálkoztunk kb. 2 hónap időtartammal, de sikertelen volt a kampány, azaz amit ráfordítottunk, az nem jött be. Nekünk pedig ez az elvárásunk: ha kifizetünk összesen 150 ezret, akkor havi szinten annak legalább meg kell térülnie, különben veszteséges. …” 

Pontosan ez az ajánlatkérés az, amivel nem lehet mit kezdeni, hiszen „150.000 Ft Áfásan”, az 118.000 Ft nettó, ebből kell kijönnie a menedzsmentnek és a költésnek? A diszkréció végett az ajánlatkérés második részét nem tettem be, ahol leírja az ajánlatkérőnk, hogy ők egy webshop és több száz termékük van. – Pardon!?? Néha tényleg elcsodálkozunk, hogy a realitástól mennyire messze járnak az emberek! Ilyen kevés adat, ami ennyi költésből jön, az gyakorlatilag egyelő a nullával, és természetes, hogy nem lehet optimalizálni!

Zárójel: Abban viszont biztosak vagyunk, ha ezt a projektet elvállaltuk volna, akkor csőstül dőlt volna az ügyfél által a presszionálás a nyakunkba, hogy hol vannak már az eredmények!? Végső soron a kevés adat miatt megromlott volna az együttműködés pillanatok alatt, amire senkinek nincs szüksége. 

Egy ilyen esetben ki kell mondani, hogy a megbízó rosszul látja a dolgokat, némileg tudatlan és bárhova megy, bárkivel szerződik, újra el fogja ezt a hibát követni. Itt az ügynökségnek/szakértőnek az a feladata és itt van a felelőssége is, hogy tájékoztassa a megbízót a helyes hozzáállásról.

… néha komolyan elgondolkozunk azon, hogy hogyan lehet az, hogy világmárkák (és marketingeseik) is azt gondolják, hogy elég 250-300.000 Ft a magyar piac teljes lefedésére a Google-ön és Facebook-on egyaránt, munkadíjjal együtt?!? – utóbbi a két platform végett ugye duplázódik…

Visszatérve az fentebb említett ajánlatkérésre: A fő probléma ezzel az alacsony büdzsével, hogy 2 hónap alatt ilyen minimális költéssel nem lehet eldönteni, hogy egy termék hirdetése működik, vagy nem. Nincs elég információ – adat, ezért, ha Google Ads-ben gondolkozol, akkor tudd, hogy minimum 6 hónapos időtáv az, ami alatt objektív módon meg lehet ítélni egy termék sikerességét, abban az esetben ha „egészséges” havi/napi büdzsé áll rendelkezésre. Azokban a fiókokban, ahol nagyobb mennyiségű adat jön, ott az optimalizálás lényegesen gyorsabb. 

Fontos tudnod, hogy ebben a bejegyzésben megemlített számok teljesen átlagosak, a tapasztalataink alapján kerültek publikálásra. Természetesen vannak eltérő esetek, kivételek, de jobb, ha ebből indulsz ki és nem keresi az egód egyből a kiskaput, hogy ugyan, a te projekted biztosan kivétel! 🙂

*Az általunk kezelt legkisebb Google Ads büdzsé a magyar piacon havi 500.000 Ft. Azért húztuk meg itt a határt, mert az a költési volumen, ahol már normális ütemben tudunk dogozni, van lehetőségünk tesztelésre, vagyis egyre megtérülőbb hirdetési lehetőségek keresésére és ki tud bontakozni a tudásunk,  tapasztalatunk és nem utolsó sorban a Google támogatása is. Őszintén, túlzás nélkül állíthatjuk, hogy ilyen költés felett valamennyi projektünk sikeres, az az profitot termel a partnerünknek.

**Az átlagos e-kereskedelmi konverziós ráta 1,4% körül mozog jelenleg, vagyis 100 webhely látogató közül minden 72. vásárol, rendel, ajánlatot kér. Íme egy egyszerű matek: 72 látogató szorozva 65 Ft-al az = 4.680 Ft / konverzió ( de nem nálunk :). Ennyit kell elbírnia ÁTLAGOSAN a meghirdetett terméknek / szolgáltatásnak. Ezt a összeget beszorzod azzal, hogy hány konverziót (vevőt, megrendelést…) szeretnél egy hónapban és kijön egy viszonyítása alap, hogy ez ÁTLAGOSAN mennyibe kerül, vagyis mennyit kellene költened ÁTLAGOSAN havonta. Az általunk kezelt fiókokban összesítve ~ 2,9% a konverziós arány 2019-ben a mai napig, de ha csak a legfontosabb – keresési kampányokat nézzük, ott 8,15%-ot értünk el idén, vagyis kihoztuk átlagosan 845 Ft-ból a konverziót a kereséséi csatornán 😉

Tanács: Ha komolyabb (X millió forint) összeget szánsz hirdetésekre, akkor célszerű néhány tízezer forint összegben próbahirdetést végezni, ami megmutatja a várható kattintási árakat, az induló minőségi mutatókat, esetleg még a konverziós mutatókat is. Így már némi becslés elvégezhető, de fontos tudni, hogy ezek az induló eredmények a legrosszabbak, hiszen optimalizálással egy szakértő ezeken folyamatosan javítani tud.

Ha tetszett a bejegyzés és felkeltettük az érdeklődésed, akkor kérj tőlünk egy ajánlatot kampánykezelésre, vagy tanácsadásra, hiszen nem kerül semmibe. Ezt követően gyorsan felvesszük veled a kapcsolatot, hogy átbeszéljük a részletet, ha szükséges. 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük